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  Input
  Output
  Outcome
  Beispiele
  Messgrößen
Input - Output - Outcome - Zusatzinformationen
(Beitrag im Online-Verwaltungslexikon olev.de, Version 1.3)
1. Definitionen

Input

Eingabe(n): Im Public Management die Ressourcen, die eingesetzt (und gebraucht oder verbraucht) werden, um die Leistungen, den Output, zu erzeugen (Systemmodell). Allgemein: das, was in ein Verfahren, einen Arbeitsprozess oder in ein anderes System an Arbeit, Energie, Material, Informationen eingegeben und vom System verarbeitet wird, um den Output zu erzeugen. »System, Output, ThroughputSystemmodell im NSM - Klick für größere Grafik

Inputsteuerung
Im Public Management wird als Input die Eingabe von Finanzmitteln und andere Ressourcen in das System "Verwaltung" bezeichnet, die Steuerung der Verwaltung über den kameralen Haushalt wird als Inputsteuerung der - notwendigen - Outputsteuerung gegenübergestellt. Beispiel für die klassische Inputsteuerung ist , dass der Haushaltsplan vorgibt, wie der Hausmeister eines Amtes/einer Behörde bezahlt wird, aber nicht, wie viele Leistungen in welcher Qualität vom Amt/der Behörde erbracht werden, und Umfang und Qualität der erbrachten Leistungen auch nicht erfasst werden, darüber keine Rechenschaft abgelegt wird. Produkthaushalt, Neues Steuerungsmodell, System.

Output
die Leistung der Organisation als unmittelbares Ergebnis der Prozesse, das Produkt, im Systemmodell: das nach außen abgegebene Ergebnis des Systemprozesses (»System), auch Ausgabe, Ausstoß. Oft ist (nur) das mengenmäßige Ergebnis der Produktion gemeint (anders üblicherweise in der KLR der öff. Verwaltung, bei der auch Qualität usw. Merkmale des Output sind). Output ist das Ergebnis von Input und der Systemleistung (»Throughput), d. h. der Verarbeitung des Input durch die Systemprozesse. Unterscheide davon Outcome als Ergebnis/Wirkung des Output. Seitenanfang

Outcome
Die Folgen der Leistung/des Output oder Organisation (als System) bei Adressaten, Dritten, in der Gesellschaft; die Auswirkungen der Leistung auf die Erreichung der politischen Ziele, das Gemeinwohl. Beispiele:

"Output" und "Outcome" sind in dieser Bedeutung international übereinstimmend definiert, wobei die Konkretisierung von Outcome-Zielen und -Kennzahlen unterschiedlich erfolgen kann (siehe den Beitrag Ziele_und Kennzahlen. "Outcome" bzw. "Wirkung" sind z. T. auch gesetzliche definiert, z. B. im US-Government Performance and Results Act of 1993, bzw. werden in Gesetzen in dieser Bedeutung verwendet (z. B. in Art. 170 der Schweizer Bundesverfassung vom 18. April 1999). Seitenanfang


2. Weitere Informationen
Input / Output / Outcome - Online-Verwaltungslexikon

Beispiele
Aufgabe/Ziel/ Maßnahme Input / Messgrößen Output/ Messgrößen (Beispiele) Outcome/ Messgrößen (Beispiele)
Gesundheitsvorsorge, speziell: Grippe - Gesamtkosten der Bereitstellung der Impfmöglichkeiten und der Durchführung der Impfungen
- Kosten pro Impfung
Impfungen
- gemessen als absolute Zahl
- als % der möglichen Impfungen
- als % der Angehörigen der Risikogruppen
Senkung der KrankheitshäufigkeitSenkung der Todesfälle durch Grippe
Verringerung der Arbeitslosigkeit: Umschulung von Arbeitslosen zur Wiedereingliederung in den Arbeitsmarkt - Kosten insgesamt (Unterrichtskosten, Unterhaltszahlungen an den Arbeitslosen)
- Kosten pro Person und Tag
Umschulung
Zahl von Umschülern, Zahl von Umschulungstagen
Arbeitslose erhalten einen regulären Arbeitsplatz,
gemessen als Anteil der Arbeitslosen, die nach der Umschulung innerhalb von 3 Monaten einen Arbeitsplatz in dem neuen Beruf erhalten
Deckung des Bedarfs an Mitarbeitern mit FH-Qualifikation (Anmerkung: diese Aufgabenformulierung ist problematisch: richtiger wäre es, auf die Festlegung "FH-Qualifikation" zu verzichten und statt dessen Bildungsstandards zu definieren) - Kosten insgesamt (Kosten der Lehre, Leistungen (Unterhaltszuschuss/ Gehalt) für die Studierenden
- Kosten pro Absolvent/Absolventin
Lehre an der FH,
Zahl von Studierenden,
durchgeführte Lehrveranstaltungsstunden, Zeiten der Praxisunterweisung
Studierende sind auf die Anforderungen des Berufs vorbereitet (gemessen mit Bildungsstandards wie in der allgemeinen Bildung: PISA)Erfolg im Beruf (Einkommen nach 5 Jahren, Beschäftigungsniveau, usw.)
Verkehrspolizei: Überwachung des fließenden Verkehrs - Kosten insgesamt
- Kosten pro Verkehrskontrolle usw.
Geschwindigkeitskontrollen auf Landstraßen /
Alkoholkontrollen
Messgröße: Zahl der überprüften Fahrzeuge (besser: Anteil der überprüften Fahrzeuge pro Verkehrsaufkommen)
Senkung der Unfallzahlen / Zahl der Verkehrstoten
(absolut oder relativ zur Verkehrsdichte oder der Zahl gefahrener Kilometer oder pro 1 Mio. Einwohner)
Mathematikunterricht in den Schulen - Kosten für die allgemeinbildenden Schulen, Anteil für Mathematik, einschl. Kosten begleitender Betreuung usw.
- Kosten pro Schülerin/Schüler
Erteilung von Mathematikunterricht
gemessen in Unterrichtsstunden insgesamt / pro Schüler
Bildungsstand gemessen an Bildungsstandards;
Bildungsstand im internationalen Vergleich, z. B. TIMSS oder PISA. Diese Studien untersuchen nicht abstrakte, sondern praktisch verwertbare Lernerfolge und messen deshalb Kompetenzen.
© Krems - Online-Verwaltungslexikon olev.de - Version 1.1 - 2008-03-04

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Messgrößen für Outcome: Zusatzinformationen

Outcome measures:

(a) These indicators measure accomplishments or results that occur (at least partially) because of services provided. Results also include measures of public perceptions of outcomes. For example, measures may include the percentage of students achieving a specified skill-level gain in reading; the percentage of the population being served by public transportation; the percentage of lane-miles of road in excellent, good, or fair condition; and the clearance rate for serious crimes or the percentage of residents rating their neighborhood as safe or very safe

b) Outcome measures are particularly useful when presented as comparisons with results from previous years, entity-established targets or goals and objectives, generally accepted norms and standards, other parts of the entity, or other, comparable jurisdictions (both public and private). For example, measures may include 75 percent of the students achieving a specified skill-level gain in reading when the school district's objective is for at least 70 percent of the students to achieve the specified skill-level gain in reading or where 65 percent of the students statewide achieve the specified skill-level gain; 25 percent of the population being served by public transportation when the transit system's objective is to serve at least 35 percent of the population or where the norm for similar transit systems is that 30 percent of the public is being served; 88 percent of the lane-miles of road in excellent, good, or fair condition when the entity's objective is for at least 85 percent of the lane-miles of road to be in excellent, good, or fair condition or where an average of 80 percent of the lane-miles of road were in excellent, good, or fair condition for the previous five years; and 25 percent of serious crimes cleared by indictment when the entity's objective is to clear 35 percent or where the national average is 21 percent. Seitenanfang

(c) Sometimes the secondary effects of a service on the recipients, state, or community may be identified and may warrant reporting. These measures include significant indirect consequences, intended or unintended and positive or negative, that occur as a result of providing a service. For example, measures may include a decrease in the unemployment rate in a community as a result of a decrease in the school dropout rate (more students are staying in school and are not looking for employment); a decrease in traffic accidents because of an increase in the percentage of the population using public transit; a decrease in vehicle repair costs because of an increase in the percentage of lane-miles of road in good condition; and an increase in the reported crime rate because a new street patrol system results in a larger percentage of committed crimes being reported. These measures often are difficult to identify and to relate to the actual service being provided. This occurs because of an inability to establish a definite correlation between the secondary effects and the service and because extraneous factors may affect the results.

c. Measures that relate efforts to accomplishments:

(1) Efficiency measures that relate efforts to outputs of services: These indicators measure the resources used or cost (for example, in dollars, employee-hours, or equipment used) per unit of output. They provide information about the production of an output at a given level of resource use and demonstrate an entity's relative efficiency when compared with previous results, internally established goals and objectives, generally accepted norms or standards, or results achieved by similar jurisdictions. For example, measures may include the cost per full-time-equivalent student or the cost per student promoted or graduated; the cost per transit passenger or per passenger-mile; the cost per lane-mile of road repaired in total or repaired to good condition; and the cost per serious crime investigated or per arrest.

(2) Cost–outcome measures that relate efforts to the outcomes or results of services: These measures report the cost per unit of outcome or result. They relate costs and results so that management, elected officials, and the public can begin to assess the value of the services provided by an entity. For example, cost–outcome measures may include the cost per student who achieves a specified skill-level gain in reading; the cost per transit passenger arriving at his or her stop within a specific time schedule; the cost per lane-mile of road improved or maintained in excellent, good, or fair condition; and the cost per serious crime cleared by indictment. Seitenanfang

Explanatory information

51. In addition to the preceding categories of performance measures, the elements of performance reporting also include explanatory information. Explanatory information includes both quantitative and narrative information that can help users to understand reported performance measures, assess the entity's performance, and evaluate the significance of underlying factors that may have affected the reported performance.

52. There are two primary types of quantitative explanatory information that can be reported with SEA measures.

a. Factors substantially outside the control of the entity, such as environmental and demographic characteristics. For example, measures may include the number of students in families below the poverty level; the density of population in the area where public transit is being provided; the percentage of trucks in vehicle traffic; and the unemployment rate.

b. Factors over which the entity has significant control, such as staffing patterns. For example, measures may include the teacher–pupil ratio; the number of buses in service per route–mile; the type of construction used for highways; and the number of police officers per capita. Seitenanfang

53. Narrative information provided with performance measures can provide explanations of what the level of performance reported by the measure means, the possible effects that explanatory factors might have on performance, and actions that have been (or are being) taken to change reported performance. Explanations are particularly important when comparisons with other jurisdictions or among similar components within the same jurisdiction are reported. They are also important in conjunction with reporting secondary, unintended effects of a service.

Übernommen von http://www.seagov.org/project/reports/overview/overview-categories.html, 16.07.2003

Siehe auch:
Executive Office of the President, Office of Management and Budget:
Objectives of Federal Financial Reporting. Statement of Federal Financial Accounting Concepts. Number 1. September 2, 1993, http://www.fasab.gov/pdffiles/sffac-1.pdf, 06.05.2005

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© Copyright: Prof. Dr. Burkhardt Krems,
Köln, 2011-07-06
http://www.olev.de/o/outcome.htm